tirsdag 5. juni 2012

Inspirasjon for Papirpikene, en tutorial og et kort


I dag er det min tur til å inspirere litt hos Papirpikenes Verden!

Mitt "lager" av ulike blomster begynner etterhvert å bli ganske innholdsrikt. Jeg har vel blomster i de fleste fargenyanser. Allikevel hender det at jeg ikke finner noe som passer til det jeg holder på å lage. Skikkelig irriterende!
Men, det finnes en enkel løsning på "problemet". Du kan farge blomstene selv!  Det finnes mange forskjellige måter å gjøre det på. I dag har jeg tenkt å vise hvordan jeg pleier å gjøre det med en blanding av Distress Ink refillere og vann.


En "sniktitt" på det ferdige resultatet!

Dette trenger du for å farge på denne måten :
*Roser/blomster i lyse farger
*Distress Ink refiller i ønsket farge (her har jeg brukt en blanding av fargene victorian velvet, spun sugar og dusty concorde)
*Mini mist- flaske
*Vann
*Underlag av papir, aviser e.l.

Slik gjør du:
Drypp noen dråper av Distress-fargen du ønsker i mini mist- flasken og fyll den opp med vann. Jo mere farge du bruker, jo mørkere blir blomstene . Til denne tutorialen brukte jeg en blanding av:
3 dråper spun sugar
7 dråper victorian velvet
7 dråper dusty concorde


Så er det bare å spraye ivei!!

Pass på at du snur litt på blomstene underveis, slik at hele blomsten blir dekket av farge.
 Det er lurt å legge blomstene over på et tørt underlag når du er ferdig med å spraye på fargen. Da tørker de raskere. Du kan også bruke varmepistol for å korte ned tørketida.


Disse rosene  ble ganske mørke i fargen. Jeg ønsket at noen av dem skulle være litt lysere. Og det kan fikses!


Da tar jeg ganske enkelt en boks med hvit spraymaling...

...og sprayer på blomstene til de blir så lyse som jeg ønsker. Dette bør gjøres utendørs!
 Ferdige blomster!!

 Her har noen av rosene kommet til sin rett på et posekort! Det er laget på en gråpapirpose. Motivet er fra et utklippsark fra Ladybug /Papercraft of Scandinavia.

 Jeg har brukt et gammelt noteark, litt bølgepapp og mønsterark fra Papirgleder. Alt har fått et lite strøk med hvit gesso. De små rosene også. Kantpunch fra Martha Stewart.

 Tekststempel fra Kort og Godt. Det er stemplet på en strimmel av kartong. Jeg har rullet endene av strimmelen rundt en strikkepinne.

 Og mitt herlige Dt-pike stempel på baksiden.
Materialene til kortet fås hos Papirpikene.

Ha en super dag!

15 kommentarer:

Synnøve sa...

Så kjempegod ide, Hanne:))) Og for et lekkert kort det ble!!! Som alt det andre nyyyydelige du lager!!
klem

Hege sa...

Super måte å matche blomster med ark uten å måtte kjøpe nye blomster!!!
Nyyyydelig kort som vanlig, Hanne!!!

Klem, Hege :)

Marlies sa...

A gorgeous card!! Thank you for the tutorial of the colouring of the flowers. I must try that. hugs, Marlies

annes paperfun sa...

Nyyydelige blomster og kortet var bare helt lekkert ♥♥♥
Ha en flott uke!
Klem,Anne

Scrappellen sa...

Som alltid..utrolig vakkert, delikat og nydelig samstemte farger og pynt♥!!:) Og..såå kjekk tutorial da♥♥!!:)
Takk for masse herlig inspirasjon!
Ønsker deg en deilig og kreativ dag;)
Klem, Ellen

Dena sa...

Hanne! What a great tutorial!!! I always love your use of flowers and the shabby chic look you use! Very pretty card!!!
Hugs, Dena

Louise sa...

Hej Hanne!
Wow! Vilken fantastisk tutorial och ett så UNDERBART vintage kort du sedan använt dem på :)
Vackert till tusen, snäckan!
Det här måste jag pröva :)
Tack för att du delar med dig!
Kram

Riet sa...

Ohhh wowwww Hanne,What a wonderful card.

Hugs Riet.xx

AngelicaS sa...

Tack för en bra beskrivning!!
Smart att spraya bommorna med vitt för att få dem ljusare....och kortet är underbart vackert!!
Ha det gott!!

angelwhispers sa...

What a beautiful Vintage creation and superb detail and I adore your flowers so perfect! Chanelle xx

Iffa ...... sa...

Hej!
Vilket underbart kort du skapat!!!
Ja, man kan verkligen ändra utseendet på blommor om man ger sig på dom med lite olika saker,hihi. Underbart fina blev dina blommor!!
Kram Iffa

June Nelson sa...

OOh I love yoru shaby chic blog its just magnificent and what a beautiful creation too, thank you for teachin gme how to chamge flowers your sooo clever xxxxxxxxxxx

Kjersti sa...

Så nydelig kortet ble! Herlige farger og flott pyntet - og blomstene du lagde ble jo fantastisk lekre:)
Ha en fin dag!
Klem fra Kjersti:)

Dortesjs sa...

super flotte og fantastiske blomster tak for den goe ide

Tone-Lill sa...

Mange flotte kreasjoner og ideer. Takk for de inspirerende tutorial's du har laget.
:)